Stina

- Si vis Amari, Ama -

Förbjuder burka

Publicerad 2010-07-14 08:59:04 i Allmänt

ska inte få skyla sig På tisdagen röstade franska nationalfö

Ska inte få skyla sig? På tisdagen röstade franska nationalförsamlingen igenom förslaget om att burka ska totalförbjudas i landet. Norska Fremskrittspartiet är inte sent att haka på. ”Vi kommer att införa ett burkaförbud”, säger invandringspolitiske talesmannen Per Willy Amundsen.

Norge kommer också att införa ett förbud mot burka, precis som Frankrike är på väg att göra.
Det säger en talesman för det högerpopulistiska Fremskrittspartiet.
Den franska nationalförsamlingen röstade på tisdagen igenom ett förslag att förbjuda kvinnor från att bära heltäckande huvudduk.
Lagen – som måste antas av senaten innan den träder i kraft – innebär 150 euro i böter för den som har burka eller niqab på allmän plats.

”Norge släpar efter”

Nu säger Per Willy Amundsen, invandringspolitisk talesman för det högerpopulistiska Fremskrittspartiet, att Norge kommer att följa Frankrikes väg.
– Dessvärre släpar Norge efter, men jag är säker på att det kommer ett förbud här också. Om det tar två år eller tio är svårt att sia om, säger han till norska VG.
Fremskrittspartiet är Norges näst största parti men befinner sig i opposition. Partiet motionerade om burkaförbud så sent som i maj, men det röstades ner av alla andra partier i Stortinget.

Ska öka friheten

Det kan tyckas paradoxalt, men Per Willy Amundsen säger att ett förbud mot att klä sig i heltäckande huvudduk kommer att öka människors frihet.– Jag vägrar tro att folk vill klä sig i sådana kläder. Det är obekvämt och stigmatiserande, säger han till VG. Den franska lagen mot burka och niqab har kritiserats för att bryta mot såväl religionsfrihet som yttrandefrihet. Dessutom uppskattas antalet burkabärande kvinnor i Frankrike bara vara mellan några hundra och två tusen – av totalt fem miljoner muslimer. 

Publicerad: 2010-07-13

Tycker ni att detta är rätt eller fel? Tänk på att det gäller burka, heltäckande och inte bara slöja...
Normal text Stor text Extra stor text

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stina

Mitt namn är Stina och det är jag som skriver här. 2008 träffade jag den stora kärleken och flyttade upp till Umeå, men kommer ifrån västkusten. Idag är vi stolta föräldrar till vår älskade lilla son som kom till världen i maj 2012. I september 2012 flyttade vi söderut igen, inte hela vägen men en mycket bra bit på vägen. Jag skriver allmänt om vår vardag, lite om mitt liv som mamma och slänger självklart upp en hel del bilder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela