Stina

- Si vis Amari, Ama -

Hederligt bullrecept

Publicerad 2010-11-10 21:50:40 i Recept

Ca 40 bullar vaniljbullar

150g smör
5dl mjölk
50g jäst
1dl strösocker
½tsk salt
2tsk stött kardemumma
1,4dl mjöl

Fyllning:
flytande margarin
strösocker
vaniljsocker

1 ägg till pensling
Pärlsocker

Smält smöret och tillsätt mjölken till fingervarmt, 37grader
Smula jästen i en bunke
Häll över smöret och mjölken och låt jästen smälta
Tillsätt kardemumma, socker, salt och nästan allt mjöl (spara lite till utbakningen)
Arbeta degen i ca 5min, den ska släppa ifrån kanterna
Låt degen jäsa under bakduk i ca 30min
Sätt på ugnen, 225grader
Dela degen i 2 och baka ut dom var för sig
Lägg på smöret, vaniljsockret och strösockret
Rulla sedan ihop degen och skär den i ca 20 delar
Lägg upp dom i bullformar på plåten
Lägg över bakduken och låt jäsa i ytterligare 40min
Pensla med ägg och strö över pärlsockret
In i ugnen i ca 6min

Voila


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stina

Mitt namn är Stina och det är jag som skriver här. 2008 träffade jag den stora kärleken och flyttade upp till Umeå, men kommer ifrån västkusten. Idag är vi stolta föräldrar till vår älskade lilla son som kom till världen i maj 2012. I september 2012 flyttade vi söderut igen, inte hela vägen men en mycket bra bit på vägen. Jag skriver allmänt om vår vardag, lite om mitt liv som mamma och slänger självklart upp en hel del bilder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela