Stina

- Si vis Amari, Ama -

Snart middagsdags

Publicerad 2010-09-20 18:28:45 i Recept

Dagen har varit lång... Var som sagt väldigt längesedan jag var uppe vid 6... Sedan har Sarah, Vera och jag varit i väg till Ersboda centrum... Sarah skulle hämta ett paket får OkQ8, sedan blev det en sväng till Willys och sedan tog vi några adnra små affärer!! Jag var smart nog att inte ta med mitt kort, eftersom jag hade lagt det i jackan när jag gick till jobbet i morse, så jag kom undan billigt!!

Nu ska jag snart börja och göra pizza, och jag tänkte att degen skulle ha jäst färdigt tills Sammi kommer hem, han är pizzabagarmästaren!! Men degen kan jag göra!! :) Vad brukar ni ha på er pizza?? Idag blir det kassler, ost, harissa och kanske lite svamp??
Enkel och lätt pizzadeg, till en långpanna. Alltid bra att göra extra och ha i frysen!! Lätt att ta upp och värma!! ;)
½ paket jäst
2 dl vatten (fingervarmt 37 grader)
1 msk olja
5 dl vetemjöl (kan bytas mot något grovare om man vill ha "nyttigare")
½ tsk salt

Värm vattnet, och blanda sedan tillsammans med jästen i en bunke. Häll i övriga ingredienser och blanda till en jämn deg. Ta upp på bakbordet och arbeta den smidig. Lägg sedan tillbaka i bunken och låt jäsa under bakhandduk i ca 30-40 minuter. Sätt på ugnen på 250 grader.
Dela degen i 4 bitar, eller om du vill göra 2 stora. Sedan är det bara att vända den i mjöl och knåda till den får önskad form. Kavla och vänd i mjöl så att den inte fastnar på bordet. Låt de färdig utbakade pizzorna jäsa på plåten i ytterligare 8-10 minuter.
Sedan är det bara att välja vad som ska vara på pizza och garnera som man vill!! Sedan in i ugnen ca 10-15 minuter eller tills den har fått en fin färg!!

Smaklig måltid!!




Kommentarer

Postat av: melissa

Publicerad 2010-09-20 18:32:00

du é så duktig gumman =)alltid lika kul o läsa din blogg =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stina

Mitt namn är Stina och det är jag som skriver här. 2008 träffade jag den stora kärleken och flyttade upp till Umeå, men kommer ifrån västkusten. Idag är vi stolta föräldrar till vår älskade lilla son som kom till världen i maj 2012. I september 2012 flyttade vi söderut igen, inte hela vägen men en mycket bra bit på vägen. Jag skriver allmänt om vår vardag, lite om mitt liv som mamma och slänger självklart upp en hel del bilder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela